Bizar: Verzekeraar NN stopt met beroepsaansprakelijkheid

Bizar! Dat was de eerste reactie op het kantoor van Mutsaerts na het horen van dit bericht. Een jaar of tien geleden was het ondenkbaar dat Nationale-Nederlanden (NN) zou stoppen met de beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor de advocatuur. Destijds had zo’n beetje elk advocatenkantoor deze verzekering ondergebracht bij NN. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?

Vroeger gold NN als hét kennisinstituut op het gebied van beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen (BAV). Ze beheerste de hele markt, niet alleen voor advocaten maar ook voor notarissen en accountants. Vorige week kondigde NN aan dat ze voor deze beroepsgroepen vanaf 1 januari 2018 geen nieuwe beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen meer accepteren en dat polissen (die expireren na 31 maart 2018) niet worden verlengd.

Hoe komt het dat NN de grip op de advocatuur is kwijtgeraakt en heeft besloten om uit deze markt te stappen? In mijn optiek past dit in de trend van het afgelopen decennium waarbij buitenlandse (beurs)verzekeraars capaciteit beschikbaar hebben gesteld om risico’s in de Nederlandse markt te dragen. Traditionele verzekeraars zoals NN schrijven de voorwaarden, bepalen de prijs en proberen via enkele duizenden tussenpersonen de klanten te bereiken. Het vergt een enorme inspanning om al deze tussenpersonen op de hoogte te brengen van jouw propositie, en om naast de tussenpersoon vaak ook nog de eindklant te adviseren en begeleiden.

Beursverzekeraars doen het anders. Zij werken slechts met een selecte groep intermediairs (assurantiemakelaars), die zelf voorwaarden schrijven en marktproposities uitwerken. Naast kostenbesparingen zorgt dit er uiteindelijk voor dat verzekeringen aanmerkelijk goedkoper en met betere voorwaarden verkrijgbaar zijn via een intermediair specifiek voor de advocatuur.

Helemaal uit het niets komt het bericht van NN dan ook niet. Steeds meer advocaten kiezen voor een specialistisch intermediair zoals Mutsaerts. Doordat NN geen externe voorwaarden kan accepteren en aan hoge kostenloading vast zit, is de portefeuille van NN de afgelopen jaren aanzienlijk gekrompen. Daarnaast neemt de claimcultuur toe en stijgt de schadelast voor verzekeraars op beroepsaansprakelijkheid. Hier hebben meerdere marktpartijen mee te maken. Toch voelt het ook voor mij vreemd dat zo’n grote en dominante speler uit de markt vertrekt. Het einde van een tijdperk.

De afgelopen jaren hebben wij NN vaker gevraagd of er niet een modus te vinden was waarbij Mutsaerts hun portefeuille mocht ‘servicen’. Hierdoor zouden ook NN klanten beroepsaansprakelijkheid tegen betere voorwaarden en lagere tarieven kunnen verzekeren. Op zich begrijpen wij wel dat zij hier nooit aan mee hebben gewerkt. Je bijt niet in de hand die je voedt. Ze hebben toch hun portefeuille via het intermediair in heel Nederland opgebouwd.

In een veranderende wereld waarin verzekeraars naast hun traditionele kanalen ook nieuwe initiatieven ontplooien om te overleven (zoals Ditzo, Allsecur of Inshared in de consumentenmarkt), hadden wij graag voor de zakelijke markt een bruikbaar initiatief met NN uitgerold. Het koud beëindigen van de portefeuille is in onze ogen erg jammer, maar zo gaat dat dus. Wellicht zal NN in de toekomst op een andere manier de markt weer gaan bedienen. Al is het alleen maar om ook een Nederlandse partij tussen de buitenlandse clubs (AIG, Allianz, Amlin, Chubb, CNA, HDI, Liberty, Markel, Zurich) te hebben.

Ze kunnen ons altijd bellen!

drs. Freek Njio
Registermakelaar in Assurantiën