Coverstory in het zakenmagazine Regio Business | september/oktober 2020
Van heel veilig tot gedurfd
Het bruist bij Mutsaerts. Met een nieuw managementteam bestaande uit Freek Njio, Jurgen van Woensel en Freek Verhaaf. Met een gloednieuwe huisstijl, stijlvol en modern. Zelfs de stropdas gaat wat vaker af. ‘Onze club, met ruim zestig professionals, zit vol jonge mensen met een enorme hoeveelheid energie’, zeggen de drie enthousiast. ‘Dat mag gezien worden. Ook nu we geregeld thuis werken, blijven we groots presteren.’
‘Natuurlijk weet je dat je gewaardeerde collega op een gegeven moment met pensioen gaat, maar spannend blijft de vraag hoe dan verder’, zegt Freek Njio die naar het vertrek van Tijn Mutsaerts verwijst, eind 2018. ‘In de verzekeringsbranche worden veel kantoren verkocht en overgenomen waarbij de nieuwe partij meestal degene is die bepaalt hoe het verder gaat. Dat wilden wij niet laten gebeuren. We geven onze unieke positie niet zomaar weg.’
Casual
Met de wisseling van het managementteam lag er ook meteen een nieuwe uitdaging: gaat deze nieuwe combinatie wel werken? ‘We zijn verschillend genoeg om elkaar te versterken’, reageert Jurgen van Woensel. Jurgen stuurt de afdelingen schade en volmacht/beurs aan en is vanwege zijn inkoopkwaliteiten de drijvende kracht achter Mutsaerts Maatwerk. ‘Zo zijn Freek Njio en ik nogal snelle beslissers en is Freek Verhaaf iemand die er nog een keertje goed over nadenkt. Hij neemt daarin een stukje gevoel en emotie mee. Tijn had dat ook. Dat maakte ons toen al sterk.’ Freek Verhaaf, een ervaren accountmanager die zijn relaties goed weet te overtuigen: ‘Sowieso zijn de rollen bij ons op kantoor niet strak afgebakend. Iedereen doet waar hij goed in is. Dat kenmerkt de dynamiek binnen Mutsaerts. Niet voor niets kiezen we voor een nieuwe huisstijl en uitstraling, minder klassiek en traditioneel. Niets mis met een pak hoor, maar een casual look mag bij Mutsaerts ook.’
Nieuw jasje
De weg naar het nieuwe jasje van Mutsaerts was spannend; van heel veilig tot gedurfd. ‘Het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl was een mooi proces’, zegt algemeen directeur Freek Njio, die de organisatie mede heeft gebouwd en precies weet wat het kantoor nodig heeft. ‘Zeker wanneer je medewerkers vinden dat het resultaat perfect aansluit bij de evolutie die we doormaken. Het nieuwe logo laat onze dienstverlening, zakelijke verzekeringen en pensioen, nóg beter tot haar recht komen. De nieuwe huisstijl sluit naadloos aan bij de organisatie die we vandaag de dag zijn en draagt bij aan een grotere herkenbaarheid en zichtbaarheid.’
Twee werelden
Het kantoor groeit niet alleen in klanten, maar blinkt ook uit in het aantrekken van nieuw personeel. Hoe doen ze dat toch bij Mutsaerts? Vast niet alleen door gezellige personeelsuitjes en teambuildingsactiviteiten. ‘Oók heel leuk’, lacht Freek Njio. ‘Maar het gaat om meer dan dat. We zijn ons ervan bewust dat werk en privé twee werelden lijken, maar dat niet zijn. Als er privé iets speelt bij iemand, is dat eveneens onze zorg. Er is bij ons altijd ruimte voor een goed gesprek of coaching.’ Freek Verhaaf: ‘Mensen voelen zich bij ons gezien en gewaardeerd. Dat vertrouwen krijg je terug. We hebben ons geen moment zorgen gemaakt over het thuiswerken. Wel merken we dat je elkaar af en toe moet zien, nieuwe dingen bedenk je tenslotte samen.’
IJzersterk
De verzekeringsbranche staat momenteel voor uiteenlopende uitdagingen. Maar over de strategie is bij Mutsaerts natuurlijk allang nagedacht. ‘We hebben te maken met een lastige markt om risico’s te verzekeren’, leggen de heren uit. ‘Verzekeraars worden kritischer en er zijn minder buitenlandse
verzekeraars via de assurantiebeurs beschikbaar. Dit maakt de inkoop complex. Deze situatie vraagt om extra deskundigheid en ijzersterke argumenten om dingen voor elkaar te krijgen. Verder stellen verzekeraars bij het afsluiten van een verzekering steeds hogere eisen aan preventie. Daarom adviseren we steeds meer over preventieve maatregelen.’
Jongensdromen
Terug naar de samenstelling van het driekoppige managementteam. Wat waren eigenlijk hun jongensdromen? Freek Njio wilde bijvoorbeeld archeoloog worden, maar zag daar snel vanaf toen hij een archeoloog dagenlang een steen zag afstoffen. ‘Freek Njio behoudt het overzicht en is de man van de efficiency’, zeggen Jurgen en Freek Verhaaf over hem. ‘Geen eindeloze rapporten als het ook op een A4’tje past.’ Jurgen had geen specifieke jongensdroom, maar zit helemaal op z’n plek bij Mutsaerts. ‘Hij weet razendsnel tot een probleem door te dringen en als hij eenmaal weet wat de kern is, is het probleem al snel opgelost’, prijzen de anderen hun collega. Architect, dat was de jongensdroom van Freek Verhaaf. ‘Maar mijn natuurkundeleraar adviseerde me om die toch maar los te laten’, lacht hij. ‘Daar heb ik goed aan gedaan, want ik kan me nu geen leukere job voorstellen.’
Ambitie
Intussen doen de drie elke dag waar ze hartstikke goed in zijn, namelijk de organisatie van Mutsaerts naar een hoger plan tillen. Over hun ambitie zijn ze helder: ze willen het mooiste en beste verzekeringskantoor van Nederland zijn. Jurgen: ‘We hebben een winnend team en de uitdaging is om dat winnende team te blijven. Daarin blijven we investeren.’ Gelukkig past het nieuwe jasje hen perfect. Mutsaerts is klaar voor de toekomst.
Tekst: Jeannette van Haasen | Fotografie: Kees Bennema